موتورسيكلتهاي كاربراتوري يكي از چالشهاي جدي پايتخت هستند و با توجه به سهم 16درصدي موتورسيكلتها در آلودگي هواي تهران بهويژه در محدوده مركزي شهر، بايد سازوكاري قانوني براي اخذ معاينه فني اين گروه از وسايل نقليه انديشيده شود.
- گامي خلاف قانون
هر موتورسيكلت سالانه 200كيلوگرم آلاينده وارد هواميكند و درصورت عملي شدن اين اقدام وزارت صنعت كه خلاف مصوبه صريح سالهاي 94و 95دولت است، هرسال حدود 120 هزار تن آلودگي بيشتر وارد هواي شهرهاي محل فروش موتورهاي جديد ميشود. آخرين مصوبه مهم در اين مورد به 19خرداد امسال بازميگردد؛ جايي كه هيأت وزيران در بند5 قانون برنامه جامع كاهش آلودگي هواي كلانشهرها اعلام كرد: «توليد و شمارهگذاري موتورسيكلتهاي كاربراتوري از اول مهر95ممنوع است» و اين وظيفه را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت با همكاري پليس راهور گذاشت.
- زمان معاينه فني موتورها رسيده
ديروز مازيار حسيني، معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران با گلايه از اين اقدام وزارت صنعت گفت: بايد نسبت به ايجاد محدوديت و ممنوعيت تردد موتورسيكلتهاي كاربراتوري در مركز شهر نيز اقدام شود. هماكنون 10خط معاينه فني در تهران وجود دارد كه ميتواند كار معاينه فني موتورسيكلتها را به انجام برساند. نكته مهم مورد اشاره حسيني اين بود كه راكبان موتورسيكلتها نيز مانند رانندگان خودرو بايد به مراكز معاينه فني مراجعه كنند تا سهم كمتري در آلودگي هوا داشته باشند.
بهطور متوسط هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري 5تا 6برابر يك دستگاه خودروي يورو2 آلودگي توليد ميكند و اين در حالي است كه روزانه هر موتورسيكلت در تهران بهطور متوسط 10برابر يك خودرو پيمايش دارد. حسيني با بيان اينكه البته ممنوعيت توليد و شمارهگذاري موتورسيكلتهاي كاربراتوري از اول مهر با اعمال سياستهاي تشويقي و ارائه تسهيلات به دارندگان اين موتورسيكلتها براي جايگزيني آنها با موتورسيكلتهاي برقي انجام شده، تصريح كرد:
انجام اين مهم نياز به حمايت دولت دارد و به ميزان محسوسي ميتواند در كاهش سهم موتورسيكلتها در آلودگي هوا مؤثر باشد. معاون شهردار تهران دراين بارهگفت: براساس آخرين تصميمات اتخاذ شده توسط وزارت صنعت، قرار شده است توليد نيمميليون موتورسيكلت كاربراتوري كه ثبت سفارش شده در دستور كار قرار گيرد.
اين در حالي است كه بايد براساس مصوبه هيأت وزيران موتورهاي كاربراتوري از اول مهرماه توليد و شمارهگذاري نشوند؛ اما حالا شاهد آن هستيم كه به بهانه توليد سفارشهاي ثبت شده قرار است حدود 600هزار موتورسيكلت كاربراتوري به خيابانهاي شهر وارد شود. حسيني خاطرنشان كرد قانون فصلالخطاب است و همه موظف به اجراي دقيق آن هستند.
- هرگونه مجوز باطل است
سعيد متصدي معاون سازمان حفاظت محيطزيست بهعنوان يكي از سازمانهاي دخيل در ممنوعيت توليد و شمارهگذاري موتورسيكلتهاي كاربراتوري، اخذ مصوبه دولت را لازمه توليد مجدد موتورهاي كاربراتوري دانست. وي گفت: هر مجوزي كه سازمان حفاظت محيطزيست قبلا براي توليد موتورسيكلتهاي كاربراتوري داده بود، باطل شده كه اين موضوع را به نيروي انتظامي اعلام كرديم و مجوزهاي توليد و شمارهگذاري موتورسيكلتهاي كاربراتوري از تاريخ اول مهر 95باطل است. بهگفته متصدي، اگر قرار باشد شمارهگذاري جديد موتورسيكلتهاي كاربراتوري صورت گيرد بايد اين موضوع به تصويب دولت برسد و مصوبه دولتي براي انجام اين كار وجود داشته باشد.
نظر شما